Adana Hafif Raylı Sistemi - Gündem Ajans - Medya Danışmanlık HizmetleriGündem Ajans – Medya Danışmanlık Hizmetleri

28 Mayıs 2022 - 14:11

Adana Hafif Raylı Sistemi

Ülkemizin Büyükşehirlerinde görev yapan Cumhuriyet Halk Partisi’nden seçilen Belediye Başkanları raylı sistem yatırımları konusunu açıklama yaptığı haftayı geri de bıraktık. İlgili bakanlıkların raylı sistem bütçelerine onay vermediğini kamuoyuna açıkladılar.

Adana Hafif Raylı Sistemi
Son Güncelleme :

23 Ocak 2022 - 17:45

17 views

Ülkemizin Büyükşehirlerinde görev yapan Cumhuriyet Halk Partisi’nden seçilen Belediye Başkanları raylı sistem yatırımları konusunu açıklama yaptığı haftayı geri de bıraktık. İlgili bakanlıkların raylı sistem bütçelerine onay vermediğini kamuoyuna açıkladılar.

Hükümet adına da bazı kişiler cevap verdiler. Diğer illerdeki durumu yeteri kadar bilmemekteyiz fakat Adana ile ilgili bildiklerimize göz atmak isterim.

1989 yılında yerel yönetim seçimlerinden sonra sosyal demokrat belediye başkanları kentlerde çağın gerektirdiği hizmetleri yapmak için çeşitli çalışmalar başlatmışlarıdır. Bunlardan biri de kentiçi ulaşımdır. O yıllarda Adana Büyükşehir Başkanı Selehattin ÇOLAK olmuştur.

1992 yılının Temmuz ayında Büyükşehir Belediye Başkanı Selehattin ÇOLAK imzalı “ Adana Kentiçi ve Yakın Çevre Ulaşım ve TopluTaşım Fizibilite Etütleri ve Hafif Raylı Sistem Kavramsal Tasarımı” Ulaşım  Etüdü Final Raporu yayınlanır. Girişinde  “ Halen(1992 yılında) bir milyonu aşkın nüfusu kentimizin, hızla büyüyerek 2010 yıllarında yaklaşık 2,5 milyon nüfusuna ulaşırken, çağdaş bir kentin hizmetlerine sahip olması ilkesinden yola çıkarak hemşehrilerimizin geleceği için girişimlerimizi bugünlerden başlatmış bulunuyoruz. Bu kapsamlı ulaşım etüdünün ve hafif raylı sistem projesinin kısa sürede ve diğer kentlere örnek olacak biçimde gerçekleştirilmesine destek veren tüm kişi ve kuruluşlar kentimizin geleceğine önemli katkıda bulunmuşlardır.” Demektedir.

Sonrasında yapılan seçimlerde Büyükşehir Belediye Başkanı değişimi ile bu çalışmalarda ön görülen ulaşım ve hafif raylı sistem değişir.

Ayrıca 1 Haziran 2006 da TMMOB ADANA İL KOORDİNASYON KURULU  ADANA ve KENT İÇİ ULAŞIM PANELİ yapmıştır. Bu panele Büyükşehir Belediyesi adına katılan kişi “Ulaşım mastır planının bir an önce geliştirilmesi gerekiyor. Demiştir.

Daha önce açıklamıştım yanlış hatırlamıyorsam 9. Beş Yıllık Kalkınma Planında “İstanbul, Ankara, İzmir ve Adana” illerinin kentiçi raylı sistemlerinin Ulaştırma Bakanlığına devir edileceği yayınlandı.  Bu karardan sonra sadece İstanbul ve Ankara illerinin raylı sistemleri devir alındı. İzmir Büyükşehir Belediyesi kendi imkanaları ile devam edebilmektedir. Adana raylı sistemin devir konusu her açıldığında hükümet yetkilileri mevcut hatta değil üniversite yeni stadyum bölgesine gidecek olan hattı ulaştırma bakanlığı devir olduğu o bölümü yapacağını söylüyorlardı. O bölümde olmadı.

Adana Büyükşehir Belediyesi 2019 yerel seçimi sonrası devir alınmadığı için projeyi yeniden gündeme getirdi. Maliyeti yüksek dış kaynak desteği ile ancak yapılağını bunun için de Hazine garantisi gerektiği biliniyordu. Bu desteğin verilmediği belediye kanuna atıfda bulunularak açılandı. “Dış borçlanma ise; ikraz (borç verme)  yada belediye borcuna Hazine tarafından garanti verilmesi şeklindedir. Hazine garantisi için borcu ödeyecek yeterli mali yapıya sahip olmalıdır.” Deniyordu.

Toplam borcu bütçesinin yaklaşık 2 katı olduğu için yapılmadığını açıklandı. Bu  maddeye dayanarak Adana raylı sistemi yapılamayacağı ön görülüyorsa Kalkınma plan da yer aldığı gibi Adana’nın tüm raylı sistemini Ulaştırma Bakanlığına deviri için karar alınmalıdır.

 Günümüzde bu değişiklikler halla tartışılmakta kurgulunan projenin ikinci etabına bir çivi çakılmadığından büyükşehir belediyesi bütçesini kemirmeye devam etmektedir.

Erken seçim ile iktidar değişikliğinin gerçekleşmesi ile bulunan dış finansmanlar Hazine Garanti onayları alınmasıyla çağdaş ulaşım sistemi kurulması için yerel yöneticiler hazırlıklarına şimdiden başlamalarını temenni etmekteyim.

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.