Medeniyet ölçüsü kaldırım - Gündem Ajans - Medya Danışmanlık HizmetleriGündem Ajans – Medya Danışmanlık Hizmetleri

28 Mayıs 2022 - 14:18

Medeniyet ölçüsü kaldırım

Kaldırımlar yayaların güvenli yürüyebileceği taşıt yolların çevresindeki yüzeylerdir

Medeniyet ölçüsü kaldırım
Son Güncelleme :

26 Eylül 2021 - 21:13

107 views

Kaldırımlar yayaların güvenli yürüyebileceği taşıt yolların çevresindeki yüzeylerdir. Kaldırımların niteliği bu yönde iken yurdumuzda herhangi bir kişiden kaldırım denince akla ne geliyor diye sorsanız nasıl cevap alırsınız. Aslında cevapları hepimiz biliyoruz. Ulusal ve yerel tüm işletmelerin cam çerçeve camekanlarının bina sınırının dışına çıkarması, yeme içme mekanlarının sandalye masa alanları, süpermarketlerin stantlarının sergilendiği alanlar, seyyar satıcıların uğrak noktası, araçların yer yer 2 lastiğinin yer yer 4 tekerin çıkarıldığı otopark alanları akıllara gelmektedir.

Şehir planlama eğitiminde mekan kavramını incelerken açık yeşil alanlar, sen ben mekanı, yarı kamusal mekanlar anlatılır. Ne yazık ki bu  kavramlardan bihaber olanalar yıl 2021 yıl olsa da yerel yönetimler de makamlara atanmış olduklarını görebilmekteyiz.

Sözü uzatmayalım yazımız başlığı olan medeniyet ölçüsü kaldırma geleyim; kaldırımlar çocuk yaşlı kadın gençler kısaca bireylerin yaya olarak hareketlilik sağlandığı taşıt trafiğinden fiziksel olarak sınır getirildiği güvenli alandır.

Kaldırım ve kentleşme ulaşım deyince sadece yurt dışı akıllara gelmesin ülkemizde Kars(Anadolu’da kurulan ilk CUMHURİYET) şehrimize bakalım taşıt izi 10 metre ise bu taşıt yolunun sağ ve sol kaldırımları da 10’ar metredir. Bir başka ifade ile 30 metrelik yolun 20 metresi kaldırım 10 metresi taşıt yoludur.

Sözü çok uzatmaya gerek yok aslında kentlerimiz de kaldırımlar aslında kent içi trafikte yayalaştırma bölgeleri ile birlikte kurgulanıp yaşam kalitesini artırmak kentsel hareketliliği sağlamak için kurgulanan mekan olmalıdır.

Yaşadığımız bölge olan Adana da kaldırımları düşleyim istiyorum; dönercilerin motosiklet parkı olarak işgal etmediği, kafelerin sandalye masa ile dükkan dışına taşmadığı, kentimize fantezi olarak giren bisiklet yolları ile yayaların hareket kabiliyetinin sınırlanmadığı mekanlar olmalıdır.

Sadece kullanım değil elbette yapı kalitesi, malzeme seçimi ve kuşkusuz işçilikte kaldırımların kent yaşamında önemini belirlemektedir.

Taşıt yolu ile yükseklik mesafesi, güvenli şekilde yaya sirkülasyonu, işgal edilmeden kullanım oranı ve ayağınızı burkmadan korunmuş yapı dizaynı yazımın konusu olan medeniyet konusu kaldırımları belirlemektedir. Özgürce yaya olarak kullanım sağlayan kaldırımların oluşmasına katkısı olması dileğiyle…

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.
Süleyman Yurtsever 29 Eylül 2021 / 11:54 Cevapla

Yazınızı okudum güzel bir konuya değinmişsiniz.ve medeniyet kavramı altında altında o kadar çok konu ve ölçütler varki örneğin; bir toplumdaki kağıt tüketimi geri dönüşüm, kitap ve kütüphane sayısı kültürel, endüstriyel sosyal ölçütler gibi.
Kars ve çevresinde bulunan bulunan tarihi ve kültürel yapıları ben de gezdim ve gördüm, bildiğim kadarıyla çoğunlukla 1877-1918 Çarlık Rusya’nın işgalinden sonra veya önceki yapılar,biz bir miras olarak aldığımız bu yapıları koruma /kullanma konusunda sınıfta kalmışız.
Kaldırım dedinizde bende bu kaldırımlar konusunda bir eleştirim olacak yapımı konusunda.Bizim belediyeler işi verirler müteahhit veya kendi elemanlarına olsun yapıldıktan sonra hiç kontrol etmezler. Bir yıl hatta bir kaç ay sonra bakarsanız taşların nasıl oynadığını kırıldığını ve yağmurlu havalarda üzerinden geçerseniz üzerinize çamurlu su fışkırması bir başka güzel…