Adana ve ulaşım - Gündem Ajans - Medya Danışmanlık HizmetleriGündem Ajans – Medya Danışmanlık Hizmetleri

19 Ağustos 2022 - 17:34

Adana ve ulaşım

Yaşadığımız şehir Adana yerel yönetim mevzuatında nüfus kriteri açısından büyükşehir belediyesi niteliğindedir. 2003 yılına kadar Adana ülkemizdeki en gelişmiş 10 şehir içinde yer almaktaydı. Ne yazık ki 2002 seçiminden günümüze

Adana ve ulaşım
Son Güncelleme :

27 Mart 2021 - 15:04

141 views

Yaşadığımız şehir Adana yerel yönetim mevzuatında nüfus kriteri açısından büyükşehir belediyesi niteliğindedir. 2003 yılına kadar Adana ülkemizdeki en gelişmiş 10 şehir içinde yer almaktaydı. Ne yazık ki 2002 seçiminden günümüze kadar gelen merkezi iktidarın uyguladığı başta teşvik politikaları, olmak üzere gelişmiş iller sıralamasından ikinci gelişmiş şehirler sınıfına geriledi. Bir başka ifade ile süper ligden ikinci lige düştük.  Gelişmiş iller konumunda iken ulaşım başta olmak üzere gelecekte nasıl bir Adana olacağına ilişkin çalışmalar yapılmıştır. Bunların bazılarına değinmek gerekirse o zamanki adı İller Bankası olan kurum 1960 lı yıllarda Adana Şehir Donatıları adlı analiz yapmıştır. İlk sayfasında “TAŞINIM VE YOLLAR” olarak başlamıştır. Başlığın altında “Adana taşınım konusunda bölge içinde merkezi durumdadır. Kara, demir, hava ve deniz yolları ile bütün Türkiye ve komşu devletlerle bağlantı sağlamıştır.” Yer almaktadır.

Bu durum günümüzde de geçerliliğini korumakta ve şehrimizin güçlü yönünü oluşturmaktadır.

1992 yılının Temmuz ayında o günkü Büyükşehir Belediye Başkanı Selehattin ÇOLAK imzalı “ Adana Kentiçi ve Yakın Çevre Ulaşım ve TopluTaşım Fizibilite Etütleri ve Hafif Raylı Sistem Kavramsal Tasarımı” Ulaşım  Etüdü Final Raporu yayınlanır. Girişinde  “ Halen(1992 yılında) bir milyonu aşkın nüfusu kentimizin, hızla büyüyerek 2010 yıllarında yaklaşık 2,5 milyon nüfusuna ulaşırken, çağdaş bir kentin hizmetlerine sahip olması ilkesinden yola çıkarak hemşehrilerimizin geleceği için girişimlerimizi bugünlerden başlatmış bulunuyoruz. Bu kapsamlı ulaşım etüdünün ve hafif raylı sistem projesinin kısa sürede ve diğer kentlere örnek olacak biçimde gerçekleştirilmesine destek veren tüm kişi ve kuruluşlar kentimizin geleceğine önemli katkıda bulunmuşlardır.” Demektedir.

Sonrasında yapılan seçimlerde Büyükşehir Belediye Başkanı değişimi ile bu çalışmalarda ön görülen ulaşım ve hafif raylı sistem değişir. Günümüzde bu değişiklikler halla tartışılmakta kurgulunan projenin ikinci etabına bir çivi çakılmadığından büyükşehir belediyesi bütçesini kemirmeye devam etmektedir.

Ayrıca 1 Haziran 2006 da TMMOB ADANA İL KOORDİNASYON KURULU  ADANA ve KENT İÇİ ULAŞIM PANELİ yapmıştır. Bu panele Büyükşehir Belediyesi adına katılan kişi “Ulaşım mastır planının bir an önce geliştirilmesi gerekiyor. Biz, zaten bunun farkındayız, bilincindeyiz. Stratejik Plan kapsamında, bu planlama programımız içerisinde de var. Yalnız, birtakım çelişkiler de yok değil. Erhan bey, biraz önce dedi ki, “5216 sayılı Yasayla, 1.5 yıl içerisinde ulaşım mastır planının hazırlanması zorunluluğu vardır.” Aynı Yasa diyor ki, “Nazım imar planının 2 yıl içerisinde hazırlanması gerekiyor.” Yani şu çelişkiyi anlatmak istiyorum: Bütüncül ölçekte, bu sınırlar içerisinde nazım planı tamamlayıp, akabinde ulaşım mastır planı için bir girişimde bulunmak gerekiyor ki, şu anda nazım plan ihale edildi ve yaklaşık 2 ay içerisinde sonuçlanacak aşamaya gelecek. Yani bu çalışma yapılmadan, bu çalışmayla beraber yapılabilir mi? Belki öncesinde bu düşünülebilirdi; ama olması gereken, nazım planın akabinde bu çalışmanın başlatılması. Başkanımız, çok defa kendisi, bu çalışmanın yapılması gerektiğini söylemiştir; ama bu plan çalışmasını beklemekteyiz. Akabinde uzun vadeli ulaşım mastır planının hazırlanması en büyük arzumuz.” Demektedir.

Tüm bu raporlar, etütler ve paneller de Adana’nın kentiçi ve kent dışı ulaşımı için çabaları görmekteyiz. Günümüzde ise plan boyutundan öte gitmeyen bulvarlar, yapımı duran otoyol bağlantıları, araçların sığmadığı caddeler, tek şeride düşen bulvarlar, kaldırım işgalleri ve yer yer yanlış uygulanan bisiklet yolları ile karşılaşıyoruz.  Ulaşım ana planı olmadan yaya yolu, bisiklet yolu bulvarlar, köprüler, otoyol bağlantıları ve kavşkalar yapılamaz dendiğini duyuyor gibiyim.

Adana da ulaşım planı yapılabilmesi için öncelikle kentteki tarım ve orman gibi mülkiyetlerin belirlendiği, tüm altyapı ve üst yapı tesislerinin tespiti yapılmalıdır. Bunların üzerine kamu ve özel yapılar eklenmelidir.  Kısaca Kent bilgi sistemi ile kenttin envanteri çıkarılmalıdır.

Ayrıca büyükşehir meclisininde 2006 yılından günümüze kadar her meclis oturumunda onlarca plan değişikliği talebi görüşülmektedir. Bu kadar sık plan değişikliğinin yapıldığı ve kaçak yapılaşmanın önlenemediği bir şehirde ulaşım ana planı yapılamaz yapılsada uygulamaya geçilmez.

Çağdaş, Konforlu ve Yaşamaktan Mutlu Olacağımız  bir Adana’yı düşlemeye devam edeceğiz.

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.