Kimlerin şehirciliği - Gündem Ajans - Medya Danışmanlık HizmetleriGündem Ajans – Medya Danışmanlık Hizmetleri

18 Ağustos 2022 - 19:53

Kimlerin şehirciliği

İmar planları dünyanın tüm ülkelerin de yer alsa da farklı uygulamalar barındırmaktadır

Kimlerin şehirciliği
Son Güncelleme :

04 Temmuz 2021 - 23:23

124 views

İmar planları dünyanın tüm ülkelerin de yer alsa da farklı uygulamalar barındırmaktadır. Günümüzde de imar faaliyetleri ulusal uluslararası filmlere konu oluyor. Şehir plancılarının yer aldığı uluslararası siyaset filmlerine de konu olabiliyor.

Şehir plancıları yaptıkları meslek uygulamaları ile toplumu fiziksel, sosyal ve ekonomik geleceğini hazırlıyor. Mesleklerini inşa ederken o an için doğru karar verdiğini düşünse de zaman zaman hatalı uygulamalar yaptığı tespit edilirse düzeltme imkanı olabiliyor.  Bu hatalar bilerek yapılmış ise tercih oluyor. Ya da kent yöneticilerinin baskı ile yapıldığı kesinleşiyor. Kimin şehirciliği sorusu sormamız gerekiyor.

Henri Lefebvre’nin Şehir Hakkı eserinde bu soruya kısmen cevap bulabiliyoruz. Adı geçen eserde yazar şehir ile ilgili birçok konuya değiniyor. Şehirciliği üç bölümde değerlendiriyor.

  • İyi niyetli insanların(mimarlar, yazarlar) şehirciliği: “ insani ölçekte, insanlar” için şehirler inşa etmek isteyenler. Bu hümanistler kendilerini hem toplum doktoru hem de yeni toplumsal ilişkilerin yaratıcısı olarak sunarlar. İnsani ölçekte köy, topluluk, mahalle, yurttaşlık yapılarıyla donatılacak şehirli yurttaş oluşturacak insana uygun gayrimenkul ve şehirler inşaa etmek isterler.
  • Kamu sektörüne(devlete) bağlı idarecilerin şehirciliği: bu şehircilik bilimsel olma iddiasındadır. Çok disiplinli araştırmalara dayanır. İşlemsel rasyonalizm insan faktörünü ihmal etme eğilimindedir.
  • Müteahhitlerin şehirciliği: onlar şehri Pazar için, kar amaçlı tasarladıklarını ve gerçekleştirdiklerini gizlemezler. Yeni olan yakın tarihli olan şey artık konut yada bina değil, şehircilik satıyor olmalarıdır. “Yeni bir yaşama sanatı”, “yeni bir yaşam tarzı doğurur” ile giriş yapıp gündelik hayatı bir peri masalına benzeterek reklamını yaparlar. Tüketim toplumu düzenidir.

Ülkemizde ki şehirciliğin ne olduğunu ortaya çıkıyor. Oysa bunlardan bir sentez çıkarıp insan faktörünü unutmadan yeni bir şehircilik modeli kullanılmalıdır. Böylece plan onama yetkisi olanlar plan hazırlayanlara sipariş vermez kişisel çıkarlar elde etmez. Yaratılan değeri pazarlayan değil dağıtan kamu otoritesi olursa algı yönetimi reklamlarla elde edilen mutluluk değil gerçek mutlu şehirlileri olabilir.

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.