Mikro hareketlilik - Gündem Ajans - Medya Danışmanlık HizmetleriGündem Ajans – Medya Danışmanlık Hizmetleri

14 Ağustos 2022 - 06:08

Mikro hareketlilik

ir makale okumuştum makalenin başlangıcı “Ülkemizdeki metropoller de dâhil olmak üzere, kent içi ulaşımda başlıca sorun trafik olarak adlandırılmaktadır

Mikro hareketlilik
Son Güncelleme :

06 Haziran 2021 - 18:12

121 views

Bir makale okumuştum makalenin başlangıcı “Ülkemizdeki metropoller de dâhil olmak üzere, kent içi ulaşımda başlıca sorun trafik olarak adlandırılmaktadır. Esasen sorun trafik değildir. Sorun, kent içi ulaşımdaki yetersiz erişilebilirliktir. Trafik ise bunun sonucudur…” demekteydi.

Metropol şehirler de yaşayanlar bireyler ve kent yöneticileri kentiçi trafikten şikayet ederler. Bunun akılcı ve katılımcı bir şekilde çözmek yerine bu konu ile analizler yapmadan yeni bulvarlara, köprülere, alt geçit, üst geçit gibi sanat yapılarının yapılması söylerler.

Kentiçi ulaşımda yer alan problemleri ve çözümü için çeşitli kurum ve kuruluşlar yer almaktadır. Bu yapılanmalar ulusal ve uluslararası yapılanlar olup deneyim paylaşımı yapmaktadırlar. Bunlardan birini sizlerle paylaşmak istiyorum.

Mikro hareketlilik; istasyonsuz elektrikli scooter paylaşım sistemleri, istasyonsuz bisiklet paylaşım sistemleri etrafında şekillenmekte olan yeni bir ulaşım türü olarak tanımlanabilir. Yeni kent içi hareketliliğin en yeni türünü daha iyi anlamak için sorulması gereken soru “Neden mikro hareketlilik?”tir.

Ülkemizdeki metropoller de dâhil olmak üzere, kent içi ulaşımda başlıca sorun trafik olarak adlandırılmaktadır. Esasen sorun trafik değildir. Sorun, kent içi ulaşımdaki yetersiz erişilebilirliktir. Trafik ise bunun sonucudur. Ani Dasgusta da yeni hareketlilik ile ilgili gelişmeleri sıralamakla birlikte bahsettiğim bu sorunu WRI’ın İzmir ve Meksiko kentleri için yaptığı “Erişilebilirlik Çalışması” yapmıştır. Kentlilerin, kent içinde sağlık, eğitim, iş olanakları ve sosyal aktivitelere olan erişimlerinin toplu taşıma ve mikro hareketlilik ile nasıl daha hızlı ve güvenli bir şekilde erişebilecekleri araştırıldı.

ABD’de ve Avrupa’da birçok kentte mikro hareketlilik yaygın bir şekilde kullanıcılar tarafından tercih edilmeye başlandı. ABD’de kent içinde yapılan yolculukların %60’ı 8 km’nin altında olup araç paylaşımı ve yolculuk paylaşımı uygulamaları ile yapılan yolculukların sadece %25’i 8km’nin üstünde olurken, bütün yolculukların yalnızca %15’i 75km’nin üstündedir. Bu istatistikleri mikro hareketliliğe duyulan ihtiyaç olarak yorumlayabiliriz. Mikro hareketliliğin toplu taşımadan yolcu çekeceği görüşünü paylaşan ulaşım uzmanlarının aksine, ABD’nin Washington kentinde mikro hareketlilik uygulamaları, metroya biniş verilerinde %3,6 oranında artışa neden oldu. Bu istatistik de mikro hareketliliğin ilk ve son km bağlantısı özelliğini kanıtlamakta olup, bu sistemlerin, kent içi ulaşımın etkileşimli ve bütünleşik bir şekilde tesis edilmesindeki önemini göstermektedir.

Ülkemizde ise hali hazırda mikro hareketlilik uygulaması olarak tanımlayabileceğim tek hizmet ise bisiklet paylaşım sistemleridir. Buna ek olarak da İstanbul Kadıköy’de hizmet vermeye başlayan e-scooter uygulamasını sayabiliriz.

Şehirlerimiz de kentiçi ulaşım problemlerinin çözümü için dünya da uygulanan ve çözüm üreten uygulamaları ülkemize de taşımalıdır. Adana gibi eğimi çok az şehirde kentiçi ulaşımı rahatlatacak uygulamalar ile mikro hareketliliğe ülkemizde yeni ve önemli bir örnek oluşturur.

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.