Şehir Planlama ve Altyapı - Gündem Ajans - Medya Danışmanlık HizmetleriGündem Ajans – Medya Danışmanlık Hizmetleri

11 Ağustos 2022 - 23:21

Şehir Planlama ve Altyapı

Şehrimiz de bikaç gün hariç geçtiğimiz haftayı yağışlı geçirdi

Şehir Planlama ve Altyapı
Son Güncelleme :

16 Ocak 2022 - 14:35

17 views

Şehrimiz de bikaç gün hariç geçtiğimiz haftayı yağışlı geçirdi. Sağanak yağmurın etkilerini hep beraber yaşadık. Özellikle tarım alanlarında bahçelerin sular içinde yüzdüğünü gördük.

Kentiçi ise öneki dönemlere göre daha az etkilense de araçların etkilendiği bölgeler gördük.

Ülkemiz belli dönem de uzun süre yağışlara hasret kalıyor sonrasında yağışlar geldiğinde kent merkezlerinde seller, tarım alanları su içinde dere yataklarında can ve mal kaybını yaşıyoruz.

Elbette bunun bir sebebi iklim değişikliği krizidir. Diğer sebepleri de belli planlı bir şehirleşme olmadığı kaçak yapılaşma ve yetersiz altyapı olarak söylenebilir.

Şehirlerimizin büyük bir bölümü planlı şekilde gelişmemiş olsada bazı bölgeleri imar planı yapılan, harita uygulaması yapılan ruhsatlı iskanlı inşaa edilen alanlarda bulunmaktadır. Yağışlardan etkileri planlı veya plansız alan olmaksızın etkilendiğini görmekteyiz.

Su, kanalizasyon, doğalgaz, elektrik, iletişim hatları, ulaşım ve yağmur suyu gibi altyapı birimlerin yoksun kentler düşünülemez.

Bunları tasarlarken elbette kenttin gelecekteki nüfusu hesaplanarak kapasiteler belirlenmemektedir.

Şehirlerin taşıcı sistemi olşturan bulvarlar, taşıt ve yaya yolları gibi ulaşım deseni kullanılarak altyapı tesisleri tasarlanıp uygulanıyor. Şehir plancıların tasarladığı ve yerel yönetimlerin karar alıp uyguladığı planlar bugünün problemlerini çözüp gelecekte yaşanılabilir alanlar oluşturması hedeflenirken ne kadar başarı olunduğunu hepimiz yaşamımız da görüyoruz.

Yağmur sularının gideceği alan kalmadığı için tüm su sert yüzeyler dediğimiz yol ve binalar üzerinde kalıyor. Yeni yapılacak yapılarda yağmur suyu biriktirme önerilse de uygulaması çok mümkün olmayacaktır. Kentlerde açık yeşil alanlar artırılmalı, ısı adası oluşturan malzemeler yerine doğaya ve insana yakın malzemeler ile inşaatlar yapılmalıdır. Rüzgar yönlerine göre hava koridorları oluşturacak tasarımlar yapılmalıdır. Sera gazı salınımını azaltacak yenilenebilir enerji ile çalışan kamusal ulaşım sistemi kurulmalıdır. Özel taşıt trafiğini özendirecek tek merkezli kent modellerinden uzaklaşılmalıdır.

Bu mekânsal düzenlemelerin yanı sıra yapılması gereken en önemli husus tasarım ilkelerimizi değiştirmemiz gerekmektedir. Biraz önce saydığım tüm hususlar şehrin mevcut ve gelecekteki nüfus kapasitesine göre kişi başı şu kadar metrekare veya kişi başına bu kadar metreküp sıvı olarak, geçmiş yıllık yağmur miktarı gibi verilere göre hesaplanmaktadır.

İklim değişikliği gözden kaçırılmaktadır. Örneğin geçtiğimiz yıllarda Adana’nın 365 gün için de 199,5 gün tropikal gün olarak kayıt edilmiştir. Artık dört mevsim yaşanmıyor tek mevsim olan tropikal iklime göre geçiş yapıyoruz. Buda ne zaman yağmur ne zaman sıcak ve miktarı ne olacak bilinmemektedir. Kentlerimizin imar planlarında, su kaynakları yönetiminde ve yağmur suyu altyapısını bu yeni döneme göre hazırlanması gerekmektedir.

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.