Yerel Yönetimler, denetim ve şeffaflık - Gündem Ajans - Medya Danışmanlık HizmetleriGündem Ajans – Medya Danışmanlık Hizmetleri

8 Ağustos 2022 - 01:36

Yerel Yönetimler, denetim ve şeffaflık

Ocak ayının ilk meclis toplantılarında belediyeler de ve il özel idarelerinde denetim komisyonu kurulur. Belediyelerin ve İl özel idarelerinin görev yetkilerini düzenleyen yasalar 5216 ve 5393 Sayılı Belediye ve 5302 Sayılı İl Özel İdare Kanunlarıdır.

Yerel Yönetimler, denetim ve şeffaflık
Son Güncelleme :

01 Şubat 2021 - 19:08

48 views

Ocak ayının ilk meclis toplantılarında belediyeler de ve il özel idarelerinde denetim komisyonu kurulur.  Belediyelerin ve İl özel idarelerinin görev yetkilerini düzenleyen yasalar 5216 ve 5393 Sayılı Belediye ve 5302 Sayılı İl Özel İdare Kanunlarıdır.

Bu kanunların 2005’li yılardan sonra çıkarılmıştır. Yerel yönetimlerin 5 yıl boyunca yapmak istedikleri hedefleri, bunun için stratejik plan hazırlama, her yıl performans planı yapma, faaliyet raporları ve denetim komisyonu kurma zorunluluğu getirilmiştir. Bu komisyonda “ yerel yönetim meclisi, her yılın ocak ayında yapılacak toplantısında yerel yönetim idaresinin bir önceki yıl gelir ve giderleri ile hesap ve işlemlerinin denetimi için kendi üyeleri arasından gizli oyla ve üye sayısı üçten az, beşten çok olmamak üzere bir denetim komisyonu oluşturur. Komisyon, her siyasî parti grubunun ve bağımsız üyelerin yerel yönetim meclisindeki üye sayısının meclis üye tam sayısına oranlanması suretiyle oluşur. Komisyon, vali veya belediye başkanı tarafından yerel yönetim idare binası içinde belirlenen yerde çalışır ve çalışmalarında uzman kişi ve kuruluşlardan yararlanabileceği gibi valinin ve belediye başkanının onayıyla kamu kuruluşları personelinden de yararlanabilir. Komisyon tarafından istenen bilgi ve belgelerin iade edilmek üzere verilmesi zorunludur. 

Tüm bu çalışmalar şeffaf ve katılımcı yönetim anlayışı oluşturma açısından önemli adımlardır. Ne yazık ki bu adımlar bu kanunlar ülkemizin kendi isteği ile oluşmamıştır. Avrupa Birliği(AB) uyum yasaları sonucunda oluşturulmuştur.

Halbuki ülkemizde CHP’nin 73 ve 77 Yılında görev yapan belediye başkanlarının uygulamalarını incelemek gereklidir. Adana da Ege BAĞATUR, İstanbul da Ahmet İSVAN, Ankara da Vedat DALOKAY ‘ın uyguladığı Toplumcu Belediyecilik olarak adlandırılan uygulamalar hayata geçirdiler. Hiçbir yasal zorunluluk yokken Belediyelerin gelir ve giderlerini belediye kapılarına astırdılar, Devir aldıkları yönetimin israflarını fotoğraf ile tespit edip sergi açtılar. Ege BAĞATUR Belediye de neyi amaçladık, ne kadar yapabildik, neden yapamadık diyerek bugünkü stratejik plan, performans( bütçe ) planı, denetim raporu ve faaliyet raporlarını halkın bilgisine sunmuştur. Bu adımlardan 35 yıl sonra oda AB uyum yasaları ile yerel yönetimler bu kuralları hayata geçirmiştir.

Günümüz de hesap verme halkı bilgilendirme amacıyla TBMM de bir tek siyasi lider açıklamalarda bulunmaktadır. CHP Genel Başkanı Kemal KILIÇDAROĞLU her yıl bütçe konuşmasında iktidara geldiğinde kesin hesap komisyonu kuracağı ve o komisyon başkanının da ana muhalefet partisinin genel başkanı olacağını belirtmektedir. Kuşkusuz bu adım CHP ‘nin toplumcu yerel yönetim anlayışının devamı olup ülkemizin genel yönetim anlayışına taşınmasıdır.

İl özel idare ve belediyelerimizin denetim komisyonlarının sonuçlarını Sayıştay Raporları gibi belde insanlarına açıklamasını, kamuoyunu bilgilendirmesini şeffaf yönetim anlayışının kurumsallaşma açısından önemli olduğunu düşünmekteyim.

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.